برندینگ و مارکتینگ

تفاوت مارکتینگ و برندینگ چیست؟آیا هزینه برای مارکتینگ و برندینگ منطقی است؟اشتباه مخرب برخی مشاوران مالی

از یکی از کارشناسان در حوزه مالی شنیدم که میگفت: (من فکر میکنم مشاوران مالی در هنگام اختصاص بودجه برای برندینگ و بازاریابی ناراحت  میشوند. آنها گاها بازاریابی را به عنوان یه محل هزینه کرد میبابند تا یک رسانه برای فروش بیشتر).

اما چگونه ما میتوانیم بازاریابی و برندسازی را تفکیک کنیم؟

تفاوت میان این دو یعنی مارکتینگ و برندینگ چیست؟

 

نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد اما به نظر من بازاریابی فعال باعث ترقی فروش یک محصول یا خدمت میشود.

به این تاکتیک فشار میگویند که خلاصه ماجرا ولی اصل ماجراست . به این صورت که پیامی را به مردم منتقل میکنند تا فروش را بالا ببرند : ” محصولات ما را بخرید چون از دیگر نمونه ها بهتر است .” ( یا چون اینکه این خیلی جذاب است بطوریکه مردم را جذب می کند , یا  افراد مشهوردوستش دارند , یا چون اینکه شما این مشکل را دارید و این آن مشکل را حل می کند , غیره .)

تفاوت بازاریابی با برندینگ چیست؟

 

برندسازی فشار نیست,  بلکه کشش است . برند یا علامت تجاری بیانگر حقیقتی اساسی یا ارزش یک تشکیلات , محصول , یا خدمات است . برندسازی ارتباط بین ارزش های یک شرکت و مردم است بطوریکه واضح می کند این برند مخصوص چه هست و چه نیست .

برند کمک خواهد کرد که فردی را برای خرید یک محصول ترغیب کند , و به طور مستقیم هر آنچه بازرگانی و فعالیت های بازاریابی در رقابت هستند را حمایت می کند , اما یک برند نمی گوید ” مرا بخر.” در عوض , می گوید “این آن چیزی است که من هستم . این آن چیزی است که چرا من وجود دارم . اگر شما موافق هستید , اگر شما مرا دوست دارید, می توانید مرا بخرید ,از من حمایت کنید , و مرا به دوستانتان پیشنهاد دهید .”

برند سازی یا برندینگ استراتژی است . بازاریابی  یا مارکتینگ تاکتیک است.

مارکتینگ یعنی بگویم ما عاشقیم اما برندینگ یعنی آنها میگویند ما عاشقیم تفاوت مارکتینگ و برندینگ

 

بازاریابی شاید به یک برند کمک کند , اما برند بزرگتر از هر تلاش خاص بازاریابی است.  برند آن چیزی است که باقی می ماند و در ذهن شما گیر می افتد و با یک محصول , سرویس یا تشکیلات همراه شده است – خواه ناخواه , در یک لحظه خاص , شما خرید کرده باشید یا نکرده باشید.

با یک مثال میتوانیم توضیح شفاف تری بدهیم.

برند آن چیزی است که سرانجام تعیین می کند خریدار ثابت خواهید شد یا نه . بازاریابی شاید شما را متقاعد کند که یک مدل خاص تویوتا بخرید , و شاید این اولین ماشین خارجی باشد که شما تا بحال صاحب شده اید  ,اما این برند است تعیین خواهد کرد که آیا شما برای ادامه ی زندگیتان مدل های تویوتا را خواهید خرید.

برند از چه عواملی تشکیل شده است . در میان این چیز ها مهم ترین تجربه موثر برند است . آیا آن ماشین حس اطمینان برند تویوتا را به مشتری منقل میکند ؟ آیا سازنده تقویت استاندارد های کیفی را ادامه خواهد داد؟ آیا فروشنده یا تعمیرکار مرکز سرویس اتومبیل اطلاعات کامل و دقیقی در رابطه با خودرو دارند؟

بازاریابی خریدار ها را پیدا میکند و فعال میکند . برندسازی مشتری های ثابت را , طرفدار می کند .

 

دوباره به همان کارشناس مراجعه میکنیم.

 

آیا بازاریابی یک مرکز هزینه است ؟

اجرا کردن فعالیت های بازاریابی می توانند بطور قطع یک مرکز هزینه باشد , اما تحقیقات و اجرا کردن خوب بازاریابی سرمایه گذاری است که برای خودش در زمینه ی فروش و تقویت برند خرج می کند.

آیا برند سازی یک مرکز هزینه است ؟

در ظاهر , بله , اما بازتاب آن وفاداری است . بازتاب آن فروشنده ای است که شغل هایشان آسان تر و موثر تر است , کارمندانی که بیشتر می مانند , وفادارترند و شدید تر کار می کنند , مشتریانی که سفیر ها و حامیانی برای تشکیلات هستند .

بازاریابی  برای   موفقیت یک بیزنس  , داشتن یک تصور برای آینده , یا داشتن کارمندان با کیفیت حیاتی و ضروری است.

این ضروری ترین مبنا برای یک فرآیند تجاری موفقیت آمیز است . بنابراین بله , این یک مرکز هزینه است , همان گونه که کارمندان خوب , متخصصان مالی , و بیزنس و یا مبتکران سازمانی هستند . آنها مرکز هزینه هستند , ولی آنچه واقعا هزینه بر است داشتن کارمندان بی کیفیت یا بیزینس ضرر ده است.

 

 

 

مترجم: خانم فاطمه جعفری گوهری

بازتولید و ویراست: آقای محمد حسین امینی صالح

محمد حسین امینی هستم . متولد 76مین سال از 13مین قرن.
به مهندسی صنایع به شدت علاقه مندم و حس میکنم نیمه گمشدمه….

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *